Humanistyka w dialogu
Rozwój humanistyki wymaga dialogu zarówno z kulturą (sztuką, literaturą, religią), jak i z naukami empirycznymi (szczególnie z kognitywistyką).
Opis projektu
Realizowany projekt ma dwa zasadnicze cele. Pierwszym jest wszechstronna analiza metodologii nauk humanistycznych, co prowadzić będzie do lepszego wyjaśnienia mechanizmów „umysłu humanistycznego”. Drugim jest analiza sposobu, w jaki nauki przyrodnicze i humanistyczne przyczyniają się do tworzenia tak zwanych „obrazów świata”.
Projekt „Humanistyka w dialogu” składa się z dwóch równorzędnych modułów: badawczego i edukacyjno-popularyzacyjnego. W ramach pierwszego z nich zespół naukowców prowadzi badania dotyczące między innymi metodologii nauk humanistycznych i społecznych, mechanizmów leżących u podłoża procesów poznawczych czy relacji między naukowym a potocznym obrazem świata. Działania edukacyjno-popularyzacyjne przebiegają natomiast w ramach zadań „Przybornik humanisty” oraz „Humanistyka otwarta”. Realizacja pierwszego z nich przejawia się w przygotowywaniu kursów online, publikowanych na platformie Copernicus College, a także krótkich filmów edukacyjnych. W ramach drugiego zadania organizujemy wykłady otwarte i debaty, a także tworzymy programy popularnonaukowe.
Członkowie zespołu badawczego
Kierownik: prof. dr hab. Bartosz Brożek
Główni wykonawcy: prof. dr hab. Michał Heller, prof. dr hab. Jerzy Stelmach